keskiviikko 28. syyskuuta 2011

Viitostien Top Gun

Maanantai alkoi niin kuin mikä tahansa reissupäivä. "Eipä tiennyt TELAmies". Auris lähti valumaan tottuneesti pitkin Lahdenväylää kohti Etelä-Savoa päämääränään Akava Camp Kuopiossa. Heinolan Lusin kohdalla tuli stoppi. 

Viitostien tai Suomi-EU-Suomi sanakirjan mukaan TEN-kehitysverkko Kansallisväylän ajomukavuus on tätä nykyä muutenkin kyseenalainen. Lukuisat Destian projektityömaat haittaavat kulkua. Ajattelin, että ohjaus sivutielle on tälläkin kertaa tätä autoilijan jokapäiväistä kauraa.

Kiertotie mutkitteli kummallisia pikkuteitä ja reittiä koko matkalta reunustanut suojateippi tuntui ylilyönniltä. Seuraavaksi ohi alkoi vilahdella täydessä tällingissä olevia varushenkilöitä armeijan syyskauden väreissä eli maastopuvussa. Taivaalta kuulunut matala moniääninen jyrinä terävöitti aistit. Auris lipui varovasti pitkin asfaltin pintaa, tarkkaillen.

Ilma oli sakeana F-18 Hornet -nimisiä lennokkeja. Hävittäjät laskeutuivat suljetulle viitostien pätkälle. Mietin hiljaa itsekseni: eihän vallankaappaus voi alkaa Lusin kylästä Heinolasta? Ajatus kumouksellisesta toiminnasta väistyi lopulta, sillä kyseessä oli  puolustuvoimien masinoima rauhanajan lentoharjoitus. Tämä varmistui Ylen uutispalvelusta. Monisatapäinen yleisö seurasi koneiden nousua ja laskua maanantaina, mutta myös paluumatkalla keskiviikkona. Lusin suoran läheisyyteen oli syntynyt jopa markkinahumua trad. makkarakojuineen.


                       Nyt taitaa automaattisen nopeusvalvonnan kamera välähtää

Lentäjien eläkeikä Suomessa

Hypnoottista nousujen ja laskujen sarjaa tuijottaessa ajotie meinasi välillä unohtua. Mieleen nousi myös ajatus lentäjien eläkeiästä tai oikeastaan eroamisiästä. KEVA hoitaa tätä nykyä puolustusvoimien ja rajavartiolaitosten henkilökunnan työeläkeasioita (ks. esite). Eläketurva määräytyy edelleen valtion eläkelain (VaEL) mukaan. Eroamisikä yksityisellä sektorilla sen sijaan riippuu yrityskohtaisista työehtosopimuksista.

Puolustusvoimien sotilasviroissa lentäjän tehtävissä toimivien eroamisikä on porrastettu 45–55 vuoden ikään. Vastaavasti rajavartiolaitoksessa eläkepäivät kutsuvat lentäjiä 50-vuotiaana. Yksityisellä puolella eroamisiät vaihtelevat yhtiökohtaisesti ja ne ovat olleet viime vuosina nousussa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

TELAmies tarkastaa kommentit ennen julkaisua. Asiattomat sekä muiden oikeuksia ja vapautta loukkaavat tekstit poistetaan.