Mikä lie hongkongilainen
lentsu tai possuflunssa iskenyt TELAmieheen puolitoista viikkoa sitten? Sängyn
pohja tuli tutuksi – mikä onkin mukavaa vaihtelua ojan pohjaan. Vitsi, vitsi.
Tautien virologiset
referenssit eläimiin tuntuvat jotenkin osuvammilta kuin kaukomaiden nimet.
Viikon mittaisen vatsataudin jälkeen olo on kevyt kuin linnulla ja korkea kuume
todellakin vie mielen pahnanpohjimmaisiin syövereihin. Aina ei taudinkuvauksissakaan
tarvitsisi lähteä Kaakkois-Aasiaan asti, esimerkiksi riihimäkeläinen kuulostaa
jo aika uhkaavalta yleisvaaralliselta tartuntataudilta.
No, ei tästä enempää, mutta
tämä vuodatus toimii kirjaimellisesti meriselityksenä sille, miksi viimeisessä
blogikirjoituksessa lupaamani helmikuun "risteilyteemakuukausi"
jäi nyt vajaaksi. TELAmies ei turhia hölläile!
Merimiesten eläkelaki –
MEL-mies on eri mies!
Pääkallolipun alla ei ole
kuin vapauksia, mutta Suomen väreissä seilattaessa löytyy jo oikeuksiakin. Näiden
ääripäiden välille mahtuu toki myös eksoottisiin ja vähemmän eksoottisiin
maihin ulosliputettuja laivoja, joilla on suomalaista miehistöä. Merimieseläkekassa (MEK) hoitaa merenkulkijoiden
lakisääteistä eläketurvaa.
Monelle maakravulle
ensimmäisenä merimiehistä mieleen tulevat risteilytyön uutterat ammattilaiset
Itämerellä. Isot pojat ovat kuitenkin kertoneet, että kauppalaivojen tonnistoissa
saavutetaan seilorien katu-uskottavuusmittarilla varsin korkeita lukemia.
Eläkeasioissa noudatetaan merilläkin
yleensä sen maan lainsäädäntöä, minkä "värejä tunnustetaan". Poikkeuksiakin löytyy esimerkiksi lähetettyjen
työntekijöiden kohdalla, jonka lisäksi ulosliputettujen paattien raitapaidatkin on
mahdollista vakuuttaa Suomessa. Merimieseläkelakia (MEL) sovelletaan
pääsääntöisesti työntekijään, joka tekee merimieslain määrittelemää työtä
ulkomaanliikenteeseen käytettävässä suomalaisessa kauppa-aluksessa.
Risteilylaivojen trubaduurit, artistit ja muut esiintyvät taiteilijat kuuluvat
TyEL:n piiriin.
MEL-laki vuodelta 1956 on
työeläkejärjestelmän isähahmon Teivo Pentikäisen pioneerityön tulos.TEL-järjestelmä
yksityisen sektorin palkansaajille tuli voimaan myöhemmin vuonna 1962. Tänä päivänä
merenkulkijoiden eläkedesign on hyvin samantyyppinen kuin esimerkiksi
yksityisaloilla – tosin mielenkiintoisia erojakin löytyy!
Esimerkiksi vanhuuseläkeikä
on erilainen. Yleinen eläkeikä on sama kuin muillakin eli joustava 63–68 vuoden
välillä. Päällystöön kuuluva voi kuitenkin siirtyä vanhuuseläkkeelle
aikaisintaan 60-vuotiaana ja miehistöön kuuluva 55-vuotiaana. Miehistön
eläkeikä (55 v.) edellyttää 35 merimieseläkelain mukaista palveluvuotta ja
päällystön eläkeikä (60 v.) 30 vuotta.
Lisäksi
eläkettä kertyy 0,1 prosenttia (MEL:n erityiset karttumaprosentit) paremmin
kuin muualla, jos vanhuuseläkkeelle siirtyminen tapahtuu suoraan
merimieseläkelain mukaan vakuutetusta työstä. Merimies ja hänen työnantajansa
maksavat kumpikin 11,2 prosentin suuruista lakisääteistä eläkevakuutusmaksua.
Työntekijän osuus on siiis noin kaksinkertainen siihen nähden, mitä TELAmies
makean veden maisterina maksaa omasta palkastaan. Toisaalta verotus poikkeaa
myös olennaisesti meistä mantereen tallaajista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
TELAmies tarkastaa kommentit ennen julkaisua. Asiattomat sekä muiden oikeuksia ja vapautta loukkaavat tekstit poistetaan.