Myyttisen TELAmiehen kollega TELAmies Simo kertoo reissustaan hansakaupunki Lyypekkiin:
”Mä oon rekkamies, keikalla alas, tonneja takana, rautaa alla. Jo poikana päätin, mä oon rekkamies, vaikka moni saa puuronsa helpommalla”. Näin laulaa Matti Esko vuonna 1986 levyttämässään uransa tunnetuimmassa laulussa Rekkamies. Kappaleen ovat säveltäneet ja sanoittaneet parivaljakko Esa Nieminen ja Juha Tapaninen.
”Mä oon rekkamies, keikalla alas, tonneja takana, rautaa alla. Jo poikana päätin, mä oon rekkamies, vaikka moni saa puuronsa helpommalla”. Näin laulaa Matti Esko vuonna 1986 levyttämässään uransa tunnetuimmassa laulussa Rekkamies. Kappaleen ovat säveltäneet ja sanoittaneet parivaljakko Esa Nieminen ja Juha Tapaninen.
Matka Lyypekkiin alkoi lauantaina 27.11.2010 Helsinki-Vantaan Lentoasemalta, mistä allekirjoittanut TELAn tiedottaja Simo Hynninen ja AKT:n aluetoimitsija Ari Lehtola Lahden aluetoimistosta suuntasivat matkansa Hampurin kautta kohti Lyypekkiä. Tarkoituksenani oli tiedottaa eläkeasioista cemt-kuskeille ja muille rekkamiehille kansalaisuuteen katsomatta. Kun puhutaan cemt-kuljettajista, ei kyse ole aivan tavallisesta porukasta. Kuljettajat asuvat pohjoisessa Saksassa, mutta ajavat pääasiassa suomalaisten työnantajien kuljettajina EU:n alueella eli ovat cemt-kuljettajia. Nimitys on peruja EU:n liikenneministereiden kokouksesta, jossa aikoinaan sovittiin, että kolmannessa maassa rekisteröity auto voi hoitaa kahden maan välisen kuljetuksen.
Ne kuljettajat, joita tulisimme kohtaamaan, hakevat kuormansa lähinnä Lyypekin ja Travemünden satamista ja ajavat sen johonkin määränpäähän EU:n alueella. Paluumatkalla tuodaan pohjoiseen päin huolintaliikkeen toinen kuorma. Suomalaisia cemt-kuljettajia on arviolta noin 60.
Ei muuta kuin työn ääreen!
Eläketiedotuksen kokoontumisajot Autohoffilla
Suomen eläkejärjestelmä ei ole kaikista helpoimpia. Lyypekissä tunsi olevansa hyvin tarpeellinen, kun selvitti innokkaalle kuulijakunnalle. miten eläkettä kertyy ja milloin sen saa maksuun. Postissa monelle tullut työeläkeote kaipasi tuekseen myös selittämistä.
Pekka Virtanen ihmetteli, miksi julkisella sektorilla tehty työ ei näy otteella. Kerroin, että vuonna 2012 tulee ote, missä on mukana myös julkisen sektorin työsuhteet ja niistä kertyneet eläkkeet.
Suomi-kodilla CEMT -mohikaaneja tapaamassa.
Jatkoin illalla eläketiedottamista Suomi-kodilla, mikä on suomalainen rekkamiesten keidas Lyypekin vanhassa kaupungissa sataman läheisyydessä. Se on levähdys- ja kokoontumispaikka raskaanliikenteen kuljettajille, Lyypekin alueen suomalaisille ja muille matkalla oleville.
Suomi-koti tarjoaa saunan, suomalaista ruokaa ja suomalaisia tuotteita ja myös monenlaista apua käytännön asioissa. Suomi-koti on Hampurin Merimieskirkon ja Suomen Kansainvälisen Rekkakirkko r.y.:n yhteistyöprojekti. Rekkakirkon jäseninä on useampia yhteisöjä, kuten Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto (AKT), Ulkomaan- ja sopimusliikenteen harjoittajat (USL Kuljetusyrittäjät ry), Rahtarit, Suomen Kuljetus ja Logistiikka (SKAL), Suomen Merimieskirkko, Kirkkohallitus jne. Suomi-kodin toimintaa johtaa Lyypekissä sosiaalikuraattori Mia Nordström
Rekan nuppi toimii monelle kuskille asuntona ja keittiönä
Suomalaisilla liikennöitsijöillä. joilla on rekkoja CEMT'issä. on palveluksessaan virolaisia, unkarilaisia ja venäläisiä kuljettajia. Allekirjoittanut kahden virolaisen kuljettajan seurassa. Suomalaisen työeläkejärjestelmän piirissä ansaitut eläkkeet maksetaan mihin maahan tahansa.
Matkakumppania Ari Lehtolaa kiittäen Simo Hynninen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
TELAmies tarkastaa kommentit ennen julkaisua. Asiattomat sekä muiden oikeuksia ja vapautta loukkaavat tekstit poistetaan.